Verliefd op Afrika ~ Luuk Salomons

Donderdag 1 februari gaan Roan en ik weer naar Kenia, dit keer gaan we voor 2 weken. We hopen daar een stukje van God zijn enorme liefde te laten zien.

In juli 2017 zijn Roan en ik voor het eerst naar Kenia gegaan (klik hier om meer te lezen over dat avontuur) dit was een enorm avontuur waar God ons enorm heeft uitgedaagd en waar we heel veel hebben mogen leren. Ik wil in deze blog jullie graag wat vertellen wat ik hier persoonlijk heb geleerd en ik wil graag met jullie vooruit blikken naar wat wij verwachten te gaan doen in Kenia .

Leven in volle afhankelijkheid van God.

In Nederland hebben wij wel eens het idee dat de God in Afrika een andere God is dan die in Nederland. We zien de uitgebreide verslagen van wonderen die daar gebeuren: genezingen, wonderbaarlijke voorzieningen en noem maar op. We zien dit wel steeds meer in Nederland gebeuren, maar toch lijkt het alsof er een wereld van verschil zit tussen Afrika en Nederland .

Hoewel ik in Kenia enorm mooie wonderen heb gezien durf ik te zeggen dat de God in Kenia het zelfde is als die in Nederland. Het grote verschil tussen hier en daar was niet Gods hart maar mijn eigen hart .

Op het moment dat Roan en ik het vliegtuig in stapte lieten wij alles achter wat bekend en veilig was en kozen wij er voor om in volledige afhankelijkheid van God te gaan. Iets wat ik enorm spannend vond om te doen. We hadden geen idee in wat voor gezin we opgenomen zouden worden en wat we zouden gaan zien en doen. Het enige wat we zeker wisten was dat God met ons mee ging. Op momenten waar ik normaal in Nederland was terug gestapt of een veiligere weg had gekozen, had ik nu geen keus en moest ik mee gaan in de flow van Gods Geest.

Deze 10 dagen heb ik de meest prachtige wonderen mogen zien . Niet omdat de grond meer gezalfd is in Afrika. Niet omdat de mensen anders zijn in Afrika . Niet omdat God anders is in Afrika. Nee mijn hart was anders in Afrika .

Mijn verlangen is om die hartgesteldheid altijd te hebben . Niet alleen in Afrika maar ook in Nederland. Hoewel het mij steeds meer lukt om in volle afhankelijkheid te leven is het toch altijd heel makkelijk om naar het bekende en veilige te grijpen. Mijn verlangen is om steeds meer te leren om in volle afhankelijkheid te leven van Hem .

Niet mijn woorden maar zijn kracht.

1 Korinthe 2: 1-4

    1. ik, broeders, als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden, of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis van God.
    2. Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
    3. En ik was bij ulieden in zwakheid, en in vreze, en in vele beving.
    4. En mijn rede, en mijn prediking was niet in bewegelijke woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des geestes en der kracht;

Wie mij een klein beetje kent, weet dat ik in mijn steenkolen Engels mij wel aardig kan redden op vakantie of in de communicatie met buitenlanders. Alleen om een hele preek te houden in het Engels was toch wel een hele grote uitdaging voor mij.

Deze tekst die hier boven staat heeft mij in Kenia enorm bemoedigd en heeft zich enorm bewezen. Vaak wist ik voordat ik het podium op ging niet wat ik zou zeggen of hoe ik dat ging zeggen. Wat ik simpel leerde om te doen was bidden, bidden tot God: "Niet mijn woorden, niet mijn wijsheid, maar uw kracht". En elke keer als wij wat vertelde kwam zijn aanwezigheid en voelde het alsof we onder een open hemel stonden. We zagen God krachtige wonderen doen. En God vulde mijn mond steeds weer met Zijn woorden waardoor ik altijd een boodschap kon over brengen.

Wat gaan we doen als we weer naar Kenia gaan ?

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat we deze keer gaan doen. We stellen ons beschikbaar op en laten ons leiden door Gods geest . We hopen weer het evangelie te vertellen in de sloppenwijken van Nairobi en daarna in de buitengebieden. Dit doen we door uit te delen van dat wat we voor niks hebben gekregen.

Dandora

Dit jaar hopen wij ook het goede nieuws te kunnen verkondigen op Dandora . Dit is de grootste vuilnisbelt van Afrika en is berucht omdat bendes daar de macht hebben . Het is een enorm donkere plaats waar verkrachtingen, moorden en drugsgebruik aan de orde van de dag is. In het programma Trippers van BNN gaat Tim Hofman daar heen om een documentaire te maken . Toen ik deze documentaire zag raakte dat mijn hart en als God het ons toe laat, willen wij daar heen gaan om deze mensen te omhelzen met Jezus liefde .

Verliefd op Afrika

Nog even over de titel van deze blog. Vroeger vond ik Afrika maar saai en iets waar een standaardchristen een keertje heen ging. Niks voor mij dus. Maar ik moet toegeven, sinds de eerste dag dat ik in Kenia was ben ik verliefd geworden op Afrika . Op de mensen. de cultuur, de natuur en alles wat daar bij hoort. Maakt dat van mij een cliché christen ? Ik weet het niet.

Gebed

Bidden jullie met ons mee dat we veel harten mogen raken als we in Kenia zijn ?

6 gedachten over “Verliefd op Afrika ~ Luuk Salomons

  1. Wow, Luuk wat gaaf.
    Ik bid jullie Gods zegen toe.
    Laat je verrassen door de Heilige Geest
    Zo mooi dat God de regisseur is van jou/jullie in jullie leven.
    On Fire Go Go
    God houdt van jou/jullie en ik ook!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.